El Paraigua, 2007–2008

Pallars Jussà

Aquesta primera sortida de la temporada la farem per aquesta comarca lleidatana. El primer dia pujarem un cim prepirinenc que s’eleva directament damunt l’embassament de Sant Antoni. Donat que el camí va una bona estona per la carena, gaudirem de molt bones vistes, si el temps acompanya. Es tracta d’una zona on l’any 1938 el Front del Pallars hi va estar estabilitzat uns quants mesos, així és que el terreny està farcit de trinxeres i fortificacions. Diumenge, en una etapa plenament pirinenca, tornarem a agafar el telefèric de Sallente per fer una volta poc coneguda per damunt l’Estany Gento.

Desplaçament: Cotxes particulars amb una llançadora dissabte

Cost desplaçament amb cotxe: 25 € per persona

Telefèric de Sallente: 6 €

Hostalatge: Sopar dissabte, dormir i esmorzar diumenge: Casa Leonardo (Mireia) 21514-SENTERADA Tel. 973 66 17 87

Preu mitja pensió: 40 €

Dinar diumenge: Refugi Tacita (Sergi). CENTRAL DE CAPDELLA

Preu dinar diumenge: 10,50 €

Omplirem les 19 places de Casa Leonardo, una antiga fonda molt ben restaurada amb notes museístiques, i la resta anirem al Refugi Tacita, on tots dinarem diumenge, ja que a l’hostal Casa Leonardo no fan dinars.

Portar: Dinar de motxilla de dissabte, cantimplora, capellina i tot allò que us sembli imprescindible per fer nit i per protegir-vos del fred per si en fa a les parades.

Important: dissabte cal portar aigua, ja que no es troba cap font al llarg del camí.

Etapa nº 1– Dissabte 15 de setembre de 2007 Sant Corneli

Trobada dissabte:

7h

Palau Reial de Pedralbes

Qui surti de Barcelona i

rodalies properes

10h

Aramunt

A la vora de la parada d’autobús

Trobada havent esmorzat

Surten les llançadores a deixar el cotxe

10,30h

Aramunt

S’inicia la caminada

ITINERARI AMB COTXE FINS A ARAMUNT: Barcelona-Cervera-Agramunt-Artesa de Segre-Tremp-La Pobla de Segur-Passat el Pont desviació a la dreta-Aramunt.

Itinerari excursió: Aramunt (550m) - Ermita St. Corneli (1.354m) - Collades de Baix (940m) - Vilanoveta (750m)

Temps estimat: 5 h. 30 m., sense comptar parades

Desnivell: 804 m de pujada i 604 m. de baixada

Descripció: Prenem una pista planera direcció a Tremp. El camí voreja el Riu de Carreu. Hom pot apreciar en els marges del camí al·luvions recents d’aquest riu i calcarenites, roca sedimentària, on el riu ha excavat el llit. Aquesta roca forma bona part de la Muntanya de St. Corneli. Seguint el curs fluvial s’ha desenvolupat una formació vegetal pròpia de ribera amb pollancres i lledoners. Al cap d’uns 15 minuts arribem a la Font de la O on trencarem a l’esquerra per iniciar l’ascens cap a l’Ermita de St. Corneli. El camí de pujada, de pendent moderat-fort i sostingut, travessa un bosc de pins amb sotabosc de boix i garric abundants. Al cap de 2 hores i 20 minuts aproximadament arribarem a l’ermita de St. Corneli, on veurem una gran creu de formigó que van construir les tropes franquistes l’any 1938 i que va caure per sí sola degut a les fortes ventades i a que, segurament, el projecte no era prou afinat. Des d’aquest punt descendirem per entre alzines cap a les Collades de Baix, en sentit Est, on arribarem, carenejant, al cap de 1 hora i 35 minuts aproximadament. És un camí poc fresat, pedregós i aspre. Des d’aquest indret trencarem a l’esquerra, en sentit Noroest, seguint les línies elèctriques, fins a Vilanoveta on arribarem al cap d’1 hora i 10 minuts. A prop de les cases trobarem els cotxes que ens duran a Aramunt.

Nota geològica: La muntanya de St. Corneli és un anticlinal cavalcant. Des de l’ermita del mateix nom es poden veure molt bé els estrats del Cretaci superior que cabussen uns 30-40 graus cap el Nord. També des d’aquí hi ha magnífiques vistes dels espadats de la serra de Pessonada formats per conglomerats de l’Eocè

Etapa nº 2–Diumenge, 16 de setembre de 2007 Volta insòlita a l’Estany Gento

Trobada diumenge:

7,30 h

Casa Leonardo

Esmorzar

8,15 h

Sortida en cotxes cap a Sallente

9 h

Restaurant Sallente

Sortida telefèric

9,20 h

Estany Gento

S’inicia la caminada

Itinerari: Estany Gento (2.140m) - La Portella (2.300m) - Refugi de Colomina (2.520m) - Barranc de Frescau (2.350m) - Camí de pescadors de l’Estany Gento (2.140m)

Desnivell: 80m

Temps estimat: 3,30 h (sense comptar aturades)

Descripció: A la sortida del telefèric agafem el camí de Colomina en suau pujada fins al coll de La Portella i al Refugi de Colomina on arribarem al cap d’1 hora i 30 minuts. A partir d’aquí seguirem un camí planer sobre catifa d’herba fins avistar el barranc de Frescau on començarem una baixada per prats que arriba a ser una mica dreta i, després de travessar un parell de tarteres de granit de baixa dificultat, trobarem el camí de pescadors que rodeja l’Estany Gento. Si ens sobra temps, podem fer una cerveseta al bar abans d’agafar el telefèric de baixada.

Nota geològica: Formes de modelat glaciar: roques amoltonades, lloms de balena, cubeta glaciar ocupada per l’Estany Gento i valls glaciars. Granits i, al final, escata de corneana (vermella) pinçada entre masses granítiques.

Responsables: Víctor Estadella i Xavier Aurell Informació a http://www.elparaigua.org/

QÜESTIONS ORGANITZATIVES IMPORTANTS!!

Per a l'organització dels ocupants dels cotxes i la reserva de places a l’hostal heu de telefonar al Víctor Estadella (93 449 30 47), no més tard de dimarts dia 11 de setembre a les 22 h. També podeu enviar un mail a vestadel@xtec.cat.

Procureu no telefonar el darrer dia; en cas contrari, les trucades s'amunteguen. Deixeu un missatge clar i concís, tot indicant quin dia o dies hi anireu i si podem disposar del vostre cotxe.